Mówi się, że siódemka jest szczęśliwą cyfrą – po tegorocznej edycji nie pozostaje nam się z tym nie zgodzić. Nasze założenia i cele zostały zrealizowane, a zaangażowanie publiczności i liczba uczestników – zarówno na miejscu, w Bieczu, jak i w sieci – znów przerosła nasze oczekiwania. Ze spokojem zatem żegnamy się z tegoroczną odsłoną i już patrzymy w przyszłość.

Nasz cel nie był oczywisty. Pod hasłem WSPÓLNOTA ukryliśmy wiele zależności i naczyń, nie tylko muzycznych. Jak wielokrotnie podkreślaliśmy, naszym marzeniem było pokazanie tkanki łączącej polskie środowisko muzyczne, które w sposób szczególny zostało dotknięte w okresie pandemii i pozbawione zarówno możliwości koncertowania i spotkań z publicznością, ale również zarobkowania. Tegoroczna edycja festiwalu stała się zatem pretekstem do pokazania siły wspólnoty artystów. Dyrektor artystyczny Paweł Szczepanik zobaczył też inną możliwość wynikającą ze WSPÓLNOTY – połączenia pozornie odległych muzycznych światów. Tym samym byliśmy świadkami niebywałych muzycznych podróży. Mimo że Kromer Festival Biecz jest poświęcony muzyce dawnych wieków nie sposób nie wspomnieć, że podczas tegorocznej edycji zaprezentowano dwie premierowe kompozycje napisane za zamówienie festiwalu. Utwór Katarzyny Głowickiej Quiet Time nawiązujący do concerti grossi wykonały wspólnie zespoły Arte dei Suonatori i Spółdzielnia Muzyczna, zaś Śpiewnik domowy Adama Bałdycha wykonał autor oraz kwartet instrumentów historycznych Equilibrium. WSPÓLNOTĄ stała się też publiczność, którą szacujemy na przekraczającą dwa tysiące uczestników! Nie mniejsze zaangażowanie odnotowaliśmy w sieci, gdzie w przedfestiwalowym i festiwalowym czasie zasięgi działań w social mediach przekroczyły liczbę 44 000.

Ta WSPÓLNOTA wciąż trwa, gdyż dzięki zaangażowaniu naszych patronów, partnerów i mecenasów wszystkie koncerty zostały zarejestrowane, a cztery z nich miały już premierę w sieci. Koncerty w transmisjach live na YT i FB Kromer Festivalu Biecz zostały wyświetlone ponad 6 000 razy (stan na 15.08), a liczba ta – wzorem ubiegłorocznej – wciąż rośnie, gdyż wsparcie, które otrzymaliśmy od zaangażowanych instytucji pozwala na pozostawienie nagrań do Państwa dyspozycji na stałe. Zatem nic nie stoi na przeszkodzie, aby powracać do tych niezwykłych emocji w dogodnym czasie i miejscu, do czego Państwa zachęcamy.

Organizatorzy nie zapomnieli również o czasie poprzedzającym koncerty. Bieckie instytucje, na czele z Bieckim Centrum Kultury, przygotowały szereg atrakcji dla turystów i festiwalowych gości, którzy dzięki staraniom lokalnych włodarzy mogli uczestniczyć w wycieczkach historyczno- i krajoznawczych; obejrzeć filmy oraz koncerty z poprzedniego roku oraz tegorocznej edycji na telebimie w przepięknej lokalizacji – na Placu Kromera, sąsiadującego z Muzeum Ziemi Bieckiej i Kolegiatą p.w. Bożego Ciała. Nie zabrakło kulinarnych specjałów regionu i rękodzielniczych perełek, które każdy mógł znaleźć na Rynku w Bieczu – oczywiście pod czujnym okiem wieży ratuszowej oraz bieckiego kata.

Dyrektor artystyczny nie dochował tajemnicy i pełen wzruszenia, żegnając gości przed wielkim finałem, wskazał kierunek działań w 2022 roku. Jakie METAMORFOZY nas czekają? Czy my sami się im poddamy? A może przeanalizujemy jakim przemianom podlegała muzyka? Wierzymy, że znów się spotkamy – w naszym najpiękniejszym Bieczu – i wtedy już nic nie będzie tajemnicą.

 Dziękujemy!

Patronat Honorowy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy

Organizatorzy: Bieckie Centrum Kultury, Miasto i Gmina Biecz

Współorganizator festiwalu: TVP Kultura

Mecenasi: Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu i Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Partner strategiczny: Grupa PGE – Polska Grupa Energetyczna

Partnerzy: Małopolska, Powiat Gorlicki, Fundacja PZU, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS

Patron medialny wydarzenia: Radio Kraków, Off Radio Kraków

Podziękowania składamy również na ręce przyjaciół, którzy pomogli nam w kłopotliwych momentach: Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego ze szczególnym uwzględnieniem dyrektora Adama Balasa oraz Państwowa Szkoła Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Gorlicach w osobie dyrektora Henryka Rąpały

fot. Michał Ramus

Skip to content